Bezoekers van radarvirtuel.com krijgen veel aandacht tijdens hun eerste bezoek. De vluchtradar leidt de gebruiker door een Tutorial. Zo leert de onervaren gebruiker alle mogelijkheden van het volgen van vluchten kennen.
De kaart, de vliegtuigsymbolen, in- en uitzoomen, verschillende kleurvariaties, verschillende filterfuncties, hoe een luchtruim kan worden bereikt en hoe contact op te nemen met de website-exploitanten worden uitgelegd.
RadarVirtuel – Verschillen met andere Flight Radars
Gebruikers van RadarVirtuel navigeren op een interface die duidelijk verschilt van die van andere vluchtradars. Een klein verschil is bijvoorbeeld de weergave van het vliegtuig in blauw. Radarbox24 en Flightradar24 tonen ze in het geel. RadarVirtuel toont ook het totaal van de vliegtuigen die momenteel op de kaart worden weergegeven. Dit gebeurt in de rechterbovenhoek van het venster. Naast het aantal vliegtuigen wordt ook het aantal wereldwijd geïnstalleerde radarbronnen aangegeven.
Een interessant kenmerk van RadarVirtuel Flight Radar is dat de radarstations ook op de kaart worden weergegeven. Verder verschilt de kaart ook in het kleurenschema en in de identificatie van andere inhoudselementen.
Hoe werkt radarvirtuel?
Na een tijdje laden verschijnen vliegtuigen op de kaart. Zodra een vliegtuig zichtbaar is, kan het worden benaderd met een tab of klik. In tegenstelling tot b.v. Radarbox24, de gegevens worden niet met vertraging weergegeven. Alle informatie is real-time beschikbaar. Wanneer de gebruiker op een vliegtuig klikt, is er een schat aan informatie beschikbaar:
- Roepnaam
- Model
- Reg-code
- Afkorting van de luchthaven van vertrek
- Afkorting van de luchthaven van aankomst
- Resterende vliegafstand
- Grondsnelheid
- Verticale snelheid
- Vlieghoogte
Accountmodellen op RadarVirtuel
RadarVirtuel biedt geregistreerde gebruikers een aantal extra functies. De volgende lijst toont deze functies, gebaseerd op twee verschillende soorten beschikbare registraties (“Classic” en “Contributer”)
- Technische details
- Talrijke filters
- Laag-waypoints
- Herhaal vluchten
- Laag FIR & Sectoren
- Interface van de bijdrage
- Pagina alleen voor leden
- 3D-rendering
- 3D-toewijzing
- Schema van ontvangst
RadarVirtuel komt in bèta
Volgens de exploitant bevindt RadarVirtuel zich nog in de bètaversie. Dit betekent dat er dagelijks aan de website wordt gewerkt en verdere verbeteringen te verwachten zijn. De exploitant wijst er ook op dat bij het volgen van vluchten storingen te verwachten zijn. Ook bij het volgen van vluchten zijn afwijkingen te verwachten.
Desalniettemin hebben de dienstverleners besloten om deze vluchtradar via advertenties te financieren. Advertenties zijn ingesloten in het onderste deel van de kaart. Het is duidelijk dat de aanbieder van plan is de website in de toekomst in andere talen aan te bieden. Gebruikers worden aangemoedigd om feedback te geven als ze suggesties hebben voor verbetering of zorgen over de service.
Over RadarVirtuel
Ron Duval lanceerde RadarVirtuel.com in 2009. De maker van de website volgde zijn passie voor vliegtuigen. In 2010 resulteerde de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in talloze logins van gebruikers op de website. Deze rush kon op dat moment niet door de servers worden beheerd. De website was daardoor tijdelijk niet bereikbaar. Ongeveer een halve dag was live volgen op RadarVirtuel.com niet mogelijk.
De massale toestroom van bezoekers kon alleen worden beheerd met de hulp van Julio Misno, een medewerker van Digitube. Tot op de dag van vandaag is RadarVirtuel.com deze man dankbaar. In juni 2010 werd besloten om een bedrijf op te richten genaamd “Open Sky Map“. Helaas moesten de activiteiten al in 2012 worden stopgezet – ondanks talrijke prijzen die het bedrijf won. De reden was dat er geen klanten waren.
Conclusie over RadarVirtuel
Samengevat is RadarVirtuel een soort bijproduct van het ADS-B-netwerk.
In feite heeft RadarVirtuel in het verleden bekendheid verworven vanwege zijn weergave van de effecten van de aswolk van een IJslandse vulkaan. Onder meer de website chip.de meldde dat de app het mogelijk maakt om de effecten in realtime te volgen. Maar zelfs in de rapporten op de radar was er al een indicatie dat de website herhaaldelijk stil lag vanwege het hoge gebruik.
De laadtijd van de live kaart lijkt wat lang. Er zal enige tijd verstrijken voordat gebruikers vluchten kunnen volgen. Aangezien vluchten steeds vaker via mobiele apparaten worden gevolgd, is de laadtijd een bepalende factor voor de service. Het niet voldoen aan de behoeften van de gebruikers is misschien geen goed teken voor de toekomst van RadarVirtuel.
Een ander punt van kritiek is dat gegevens nog niet op een gestandaardiseerde manier via SSL naar de serviceprovider worden verzonden. Blijkbaar heeft RadarVirtuel tot nu toe niet standaard via https kunnen implementeren. De steeds restrictievere omgang met niet-SSL-pagina’s door zoekmachines als Google en Bing zal de druk verder opdrijven.